آکادمی

کلوین و لومن در اندازه گیری میزان نورپردازی

دمای رنگ نور
دمای رنگ نور
دمای رنگ نور

درک لومن و اندازه گیری کلوین

تمام لامپ ها دارای اندازه مشخصی لومن و کلوین (دمای رنگ نور ) هستند. اما کلوین و لومن در واقع چه معنایی دارند؟

لومن میزان نور ساطع شده از یک لامپ را اندازه گیری می کند که به آن روشنایی نیز می گویند. هرچه میزان لومن بیشتر باشد نور روشن تر است. هنگام انتخاب یک لامپ برای اتاق، اندازه اتاق و فعالیت هایی که در آنجا انجام می شود را در نظر بگیرید. در اینجا یک دستورالعمل کلی برای انتخاب لومن مناسب برای اتاق های مختلف وجود دارد:

اتاق نشیمن: 1500 – 3000 لومن

آشپزخانه: 3000 – 4000 لومن

اتاق غذاخوری: 3000 – 6000 لومن

اتاق خواب: 1000 – 2000 لومن

حمام: 2000 – 4000 لومن

کلوین (K) یک واحد اندازه گیری است که برای توصیف دمای رنگ نور یک منبع استفاده می شود. مقادیر پایین تر کلوین باعث ایجاد نور گرمتر و مایل به زرد می شود. مقادیر کلوین بالاتر منجر به نور سردتر و مایل به آبی می شود. دمای رنگ مناسب می تواند بر محیط و عملکرد یک اتاق تأثیر بگذارد. در اینجا برخی از سطوح کلوین توصیه شده برای اتاق های مختلف آورده شده است:

دمای رنگ نور اتاق نشیمن: 2700 – 3000 K (سفید گرم)

دمای رنگ نور آشپزخانه: 3000 – 4000 K (سفید خنثی)

دمای رنگ نور اتاق غذاخوری: 2700 – 3000 K (سفید گرم)

دمای رنگ نور اتاق خواب: 2700 – 3000 K (سفید گرم)

دمای رنگ نور حمام: 3000 – 4000 K (سفید خنثی)

دمای رنگ نور 6

انتخاب بهترین لامپ برای هر اتاق می دانیم که مقدار مورد نیاز نور در هر قسمت از خانه متفاوت است، اکنون که اصول اولیه لامپ‌ها، لومن‌ها و کلوین را بررسی کردیم، بیایید بهترین گزینه‌های روشنایی را برای هر قسمت در خانه شما بررسی کنیم:

اتاق نشیمن

اتاق نشیمن به نور محیطی تقریبا ملایم نیاز دارد. لامپ های LED یا CFL را با دمای رنگ نور 2700 تا 3000 کلوین (سفید گرم) و سطح روشنایی بین 1500 تا 3000 لومن انتخاب کنید.

آشپزخانه

یک آشپزخانه، به نورپردازی روشن و کاربردی نیاز دارید. لامپ های ال ای دی یا هالوژن با دمای رنگ نور 3000 تا 4000 کلوین (سفید خنثی) را انتخاب کنید. این لامپ ها باید سطح روشنایی بین 3000 تا 4000 لومن داشته باشند.

ناهارخوری

نورپردازی مناسب یک مکان اصلی ترین موضوع دکوراسیون است، هیچکس مایل نیست در یک رستوران که نور شدیدی دارد غذا میل کند.

اتاق غذاخوری باید فضایی گرم و دلپذیر داشته باشد. لامپ های LED یا رشته ای با دمای رنگ نور 2700 – 3000 K (سفید گرم) را انتخاب کنید. این لامپ ها باید سطح روشنایی بین 3000 تا 4000 لومن داشته باشند.

اتاق خواب

اتاق خواب نیاز به نور ملایم و آرامش بخش دارد. لامپ های LED یا CFL را با دمای رنگ نور 2700 تا 3000 کلوین (سفید گرم) و سطح روشنایی بین 1000 تا 2000 لومن انتخاب کنید.

حمام

برای حمام، نور روشن و کاربردی را انتخاب کنید. لامپ های LED یا هالوژن با دمای رنگ نور 3000 – 4000 K (سفید خنثی) را انتخاب کنید. سطح روشنایی این لامپ ها باید بین 2000 تا 4000 لومن باشد.

وجود نور مناسب در خانه برای فعالیت های روزانه، آرامش ، مطالعه شما اهمیت بسیاری دارد. دانش در مورد انواع لامپ ها برای انتخاب بهترین نور برای هر قسمت از خانه شما بسیار مهم است. با پیروی از این راهنما می توانید فضایی امن و زیبا برای هر اتاق خانه خود ایجاد کنید. برای مطالعه بیشتر به سایت mirolux.ir مراجعه کنید.

دمای رنگ نور
دمای رنگ نور 8

اشتباهات رایج نورپردازی

تکیه کردن تنها به یک منبع نوری

کلید اصلی نورپردازی خوب لایه بندی نور آن هم در مقاطع مختلف است. آلن تانکسلی می‌گوید: «فقط به یک منبع نور متکی نباشید. می توانید انواع چراغ‌های سقفی، آویز، زمینی و رومیزی را با هم ترکیب کنید. “

استفاده از لوستر با نور خیلی روشن

بارکلی بوترا می گوید: «هیچ چیز بدتر از استفاده نادرست از نورهای خیلی روشن نیست که به شما احساس روی صحنه بودن را می دهد. او استفاده از دیمر و لامپ های سفید ملایم را در هر اتاق از جمله حمام توصیه می کند. ” اگر نور فقط مستقیما از بالای سر به شما بتابد فضای خشک و خسته کننده ای ایجاد می کند.”  

فراموش کردن دیمرها

شما می توانید با استفاده از نورپردازی مناسب فضای رسمی رو تبدیل به فضای گرم و دلنشین کنید. در مورد دیمرها بیشتر بدانید : کلیک کنید

و حتی در یک اتاق با استفاده از دو نوع نورپردازی متفاوت کاربری آن را نیز عوض کنید . این کار را با استفاده از یک سوییچ دیمر براحتی می توان انجام داد.

بی توجهی به روشنایی کمد لباس ها

کمد لباس ها نیز نیاز به توجه ویژه دارد. “در صورتیکه از سیستم نورپردازی خوب و قوی در کمد لباستان استفاده کنید به راحتی می توانید رنگ های مشکی که در تاریکی یکرنگ بنظر می رسند را از هم تشخیص دهید.

Verified by MonsterInsights